Розробки уроків

Хід уроку. Природознавство 3 кл. Гірські породи
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
-  Ми починаємо вивчати нову тему «Гірські породи. Ґрунти». У цій темі ви дізнаєтеся:
•   Про гірські породи та корисні копалини.
•   Про склад і властивості Грунтів.
•   Як добувають корисні копалини?
•   Яке значення корисних копалин для людей?
•   Чому потрібно охороняти ґрунти?
•   Хто будуть вашими помічниками? Прочитайте про це на с 42.
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність гірських порід.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Робота за підручником {с.44-46)
-  Роздивіться фотографії на с 44 та пригадайте! Що ви знаєте про гори? Яке значення для життя вони мають? Які гори є в Україні?
- Поміркуйте! З чого складаються горн?
-   Про що розповів пан Кріт?
-  Запам'ятайте! Гірські породи — це природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні.
-  Пригадайте, які ви знаєте гірські породи.-  Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпилася назва «гірські», але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром ґрунту.
Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.
- Про що повідомив пан Кріт? Що означає бурити?
-  Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою за будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші — у рідкому та газоподібному. Граніт, вапняк, крейда, кам'яне вугілля — це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а природний газ відповідно має газоподібний стан. Вода — це теж гірська порода.
Робото в порох-   Упізнайте гірські породи, зображені на фотографіях на с. 45.
- Що ви прочитали про ці гірські породи на с. 46?
-  Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної сучасної техніки.
Геолог - це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.
Висновки
•   Земля складається з гірських порід, які в природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.
•   Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.
•   Пошук гірських порід — справа геологів.
•   Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб, називають корисними копалинами.
2.    Фізкультхвилинка
V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота в групах
-  Поміркуйте!
•   Гірські породи називають природними скарбами. Чому саме скарбами їх називають?
•   Отже, що є скарбницею у природі? (Земля, її надра)
•   Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)
•   3 чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)
•   Стоять цегляні будинки. А цегла — це... (глина).
•   Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (Крейда)
VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
-  Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 46.
- Наведіть приклади гірських порід. Які з них є у вашому краї?
-  У яких станах зустрічаються гірські породи у природі? Наведіть приклади.-  Наведіть приклади використання гірських порід.-  Підготуйте розповідь про професію геолога. Чому її вважають романтичною?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С 44-46. 




Додавання і віднімання круглих чисел. Розширена задача на спосіб зведення до одиниці(перший вид)

Мета: закріпити вміння учнів додавати і віднімати круглі десятки; формувати вміння розв’язувати розширені задачі на спосіб зведення до одиниці; розвивати логічне  мислення, творчу  уяву, спостережливість, вміння працювати  в групах і самостійно; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати культуру математичного запису, почуття взаємодопомоги, працелюбність, дружні стосунки, любов до математики.
Обладнання: таблиці для  усної лічби, картки для  індивідуального опитування  учнів,  комп’ютер,  таблиця «Додавання  виду: 350 + 540», скорочений  запис  умови  задачі,  прийом «Шифрування», смайлики, додаткові  друковані  зошити  з математики, прості  олівці, підручник,  ручки, ілюстрації  елементів  асоціації  круглих чисел за  мнемотехнікою (додаток 1)

Хід уроку
I.                  Організаційний момент
 Дзвінок дав  усім наказ –
 До роботи, швидше,  клас
 Працюватимемо гарно,
 Щоб урок пройшов немарно
II. Актуалізація опорних знань
         1. Перевірка домашнього завдання (с. 47, завдання 299)
- Поясніть, як обчислили рівняння.
2. Математичний диктант
- Запишіть число, в якому:
9 сот. 9 дес. 5 од.; 5 сот. 2 дес. 7 од.; 9 сот. 3 од.; 4 сот. 3 дес.; 9 сот. 7 од.; 8 сот. 5 дес. 7 од.; 2 сот. 2 дес; 7 дес. 4 од.
- Запишіть число, в якому:
6 од. III розряду; 5 од. II розряду; 7 од. І розряду;
4 од. III розряду; 4 од. II розряду;
6 од. III розряду; 8 од. І розряду;
7 од. III розряду; 6 од. II розряду; 5 од. І розряду.
- Запишіть числа цифрами:
чотириста сорок дев’ять, двісті сім, п’ятсот п’ятдесят, триста два, дев’ятсот двадцять один, двісті, тисяча.
         Відповіді:
995, 527, 903, 430, 907, 857, 220, 74.
657, 404, 608, 765.
449; 207; 550; 302; 921; 200; 1000.
Взаємоперевірка математичного диктанту за відповідями  записаними на компютері
Гра  «Естафета» (усний  рахунок)
 1 команда    2 команда        3 команда
350 + 20            390 + 20        130 - 50    
470 + 20             600 + 100      600 + 40
!50 – 60              110 - 80         500 + 500    
370 + 50              300 + 80        400 - 300
         3. Робота за картками індивідуального контролю
         Картка 1
1) 130 – 40  60 + 90
2) У вазу поставили  99 ромашок, а волошок на 40 більше. Скільки квітів поставили у вазу?
         Картка 2
1) 140 – 90  70 + 80
2) На першій полиці стояло 50 книжок, а на другій - у 5 разів більше. Скільки книжок стояло на другій полиці?
Перевірка вчителем
Каліграфічна  хвилинка (записати  каліграфічно   одне    кругле  число за  власним  вибором)
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці, будемо вдосконалювати навички додавання і віднімання круглих сотень і десятків. Творчо  працювати над  розв’язуванням  задач. Вчитися працювати  в  парах  та  групах.
- Ваші  очікування? (Вибрати  смайлика за  кольором і  настроєм на  обличчі)
 - Які круглі числа можна  утворити  за  цими ілюстраціями? (додаток 1)
IV. Вивчення нового  матеріалу
Додавання  круглих  сотень( підготовчі  вправи)
Вправа «Мозковий  штурм»
-           Що таке  кругле  число?
-         З чим  ви  його  асоціюєте? ( елементами  із  мнемотехніки доповнити)
-         Скільки одиниць  у круглих  числах?
-         А скільки  десятків у  круглих  числах?
-         Скільки  сотень у  числах: 453, 234, 560,  457, 543?
-         Скільки  всього десятків  у  числах: 678,  560, 234, 453, 800?
-         Розкладіть на розрядні  доданки  числа: 609, 456, 790, 408, 421?
-         Обчислити, застосовуючи  переставний  і сполучний  закони додавання.
200 + 60 + 400 + 10
500 +  30 + 70 + 100
300 +  20 + 500 + 30
Пояснення  нового матеріалу. Робота  за  таблицею:


350                          +                         540   =  890
(300 + 50)                                              (500 + 40)
300 + 500 = 800                               50 + 40 = 90
500 + 90 =890


         Первинне закріплення вивченого  матеріалу. Робота  за підручником. Опрацювання  теоретичного матеріалу ( завд. 317)
Знаходження значень  виразів ( завд. 318) ( обчислення  з  усним поясненням)
150 +140                   610 + 260
310 + 220                  530 + 430
Фізкультхвилинка ( застосування  комп’ютера)
1. Усне розв’язування задач
·        В одному ящику  6 кг вишень. Скільки вишень у 8 таких  ящиках?
·        У 6 кошиках 24 кг персиків. Скільки персиків в  одному кошику?
2. Робота над задачею на розширене зведення до одиниці
Перший трактор за 5 год роботи витрачає 35 л пального. Другий трактор за 1 год роботи витрачає на 1 л менше. Скільки літрів пального витратить другий трактор за 7 год роботи?
-          Про що йдеться в задачі?
- У яких одиницях вимірюють пальне? (У літрах) Час? (У годинах)
Запис на дошці короткої умови задачі за допомогою таблиці.

- Про що запитується в задачі? (Скільки літрів пального витратить другий трактор за 7 год роботи?)
- Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі? (Ні)
- Чому? (Тому що нам невідомо, скільки літрів пального витрачає другий трактор за 1 год.)
- Що сказано про витрату пального за одну годину другим трактором? (Другий трактор за годину роботи витрачає на 1 л менше від першого.)
- Чи можна дізнатися, скільки літрів пального витрачає другий трактор за 1 год роботи? (Ні)
- Чому? (Тому що нам невідомо, скільки пального витрачає перший трактор за 1 год.)
- Отже, про що дізнаємося, виконавши першу дію? (Скільки літрів пального витрачає перший трактор за 1 год.)
- Про що дізнаємося, виконавши другу дію? (Скільки літрів пального витрачає за 1 год другий трактор.)
- Про що дізнаємося, виконавши третю дію? (Скільки літрів пального витратить другий трактор за 7 год роботи.)
- Запишіть розв’язання задачі  в зошити.
         Розв’язання
1) 35 : 5 = 7 (л) - витрачає перший трактор за 1 год;
2) 7 – 1 = 6 (л) -  витрачає другий трактор за1 год;
3) 6 · 7 = 42 (л) - витратить другий трактор за 7 год роботи.
         Відповідь: 42 л пального.
- Складіть вираз.
(35 : 5 – 1) · 7 = 42
         V. Розвиток математичних знань
         1. Робота над задачею
Маса 6 однакових коробок з печивом 24 кг. Маса коробки з цукерками - на 2 кг більша, ніж маса коробки з печивом. Яка маса 8 коробок з цукерками?
- Про що йдеться в задачі?
- Скільки печива в 6 коробках? (24 кг)
- Що сказано про масу коробки з цукерками? (На 2 кг більша)
- Яке головне питання задачі?

Розв’язання вчитель заздалегідь записує на дошці.
-  Прочитайте розв’язання задачі.
1) 24 : 6 = 4 (кг)
2) 4 + 2 = 6 (кг)
3) 6 · 8 = 48 (кг)
         Відповідь: 48 кілограмів маса 8 коробок з цукерками.
-          Про що дізнаємося, виконавши першу дію? (Про масу коробки з печивом.)
-          Про що дізнаємося, виконавши другу дію? (Про масу коробки з цукерками.)
-  Про що дізнаємося, виконавши третю дію? (Масу 8 коробок з цукерками.)
Скористайтеся шифром  до  розв’язання  задач (елемент  із  мнемотехніки) (Б : 1 +, - )
         2. Самостійна робота № 326, 327
Робота  в  групах

1 група                                                     2 група
110 – 70              120 – 60 – 50               150 – 70              90 + 30 – 20
80 + 90                70 + 40 – 10                 70 + 80                140 – 80 – 40
Взаємоперевірка
Робота  в парах.  Завдання  у  додаткових  друкованих  зошитах (взаємоперевірка)
         3. Творча робота над задачею
В автопарку було 27 автобусів, вантажних машин - у 9 разівменше, а легкових - на 18 менше, ніж автобусів.
- Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
27 : 9; 27 + (27 – 18); 27 – 18; (27 – 18) : (27 : 9); (27 – 18) – 27 : 9


VI. Підсумок уроку
-         Про  що ви дізналися  сьогодні  на  уроці?
-          На уроці ми повторили розв’язування розширеної задачі на спосіб зведення до одиниці. Пригадали, як розв’язувати приклади з круглими числами.
-         Яке завдання виявилося для вас найскладнішим?
-         Чи  сподобалося вам  працювати  в  групах?
-         Чи  потрібні вам  ці знання  у житті?
-         Чи  здійснилися  ваші  очікування?
-          Чи  правильно  ви   вибрали  смайликів?
VII. Домашнє завдання №  328, 329  ,  за  бажанням завдання  у друкованих  зошитах с.  №
 Оцінювання


Додаток 1



Самоаналіз  уроку
  Тема уроку: додавання і  віднімання круглих  чисел. Розширена  задача на  спосіб зведення до  одиниці (перший вид). Розв’язування  задачі  виразом, арифметичними діями з поясненням. Мета: закріпити вміння учнів додавати і віднімати круглі десятки; формувати вміння розв’язувати розширені задачі на спосіб зведення до одиниці; розвивати логічне  мислення, творчу  уяву, спостережливість, вміння працювати  в групах і самостійно; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати культуру математичного запису, почуття взаємодопомоги, працелюбність, дружні стосунки, любов до математики.
        Мету  уроку було  здійснено при  допомозі різних засобів і  форм роботи  на  уроці.   Методично правильно  побудований  урок, з використанням  комп’ютера, інтерактивних  технологій та  з використанням елементів  мнемотехніки. Учні  активно і  творчо працювали, розвивали математичні  здібності і культуру письма,  засвоїли  добре  новий  матеріал уроку. Спостерігали, гралися, індивідуально працювали,  в групах, в парах, самостійно, вчилися  перевіряти  свої роботи і роботи  товаришів, аналізували і  знаходили   досконаліші  шляхи  запам’ятовування нового матеріалу, вміло  знайшли  його застосування  у житті.
 Співробітництво на уроці сприяло  більш високим досягненням і більшій продуктивності; сформувало  більш турботливі, чуйні та віддані взаємини; забезпечило  психологічне здоров'я дітей, соціальну компетентність і самоповагу.


 Вчитель слідкував за  темпом  і  динамікою  голосу. Це  допомогло налаштувати  дітей на  слухання і  позитивне  засвоєння  матеріалу.  Вдало була підібрана  фізкультхвилинка  і  в потрібний час уроку. Атмосфера доброзичливості надала можливість реалізовувати особистісно орієнтоване навчання.
Очікування  дітей  визначилися. При  оцінюванні  було  багато учнів  на  достатньому рівні.




















































Немає коментарів:

Дописати коментар